Skip to main content

Воти Садржај Име Станиште Становништво и антропологија Језик Историја Култура Писмо Истраживања Види још Референце Литература Мени за навигацију„The Vots”„Воти – аутохтони народ који нестаје”уу

Фино-пермски народиВепсиВотиЕстонциИжориКарелиКомиЛапонциЛивонциМаријциМордвиниПермјациУдмуртиФинциУгарски народиМађариМансиХантиГечејЈасиКалотасезиКуманиМатјоПалоциРабакезСекељиХајдуциХетешЧангоЕвремејсетСавакотСетиЕрзјаКаратајиМокшуТерјуханБесермјаниИсточни МаријциПланински МаријциШумски МаријциИжевци


Угро-фински народиЕтничке групе Русије


рус.енгл.угрофински народокругу КингисепЛењинградске областиСанкт Петербурга11. вијекуЈарослава МудрогРусаНовгородске кнежевине1213. вијекаПапа Александар IIIУпсале11811195папа Гргур IXЛинћепинга1230Ингерманланда1200НарвеИнгерФинског заливаГдов1942КингисепСанкт Петербург19. вијека19. вијекаКарелаИжораВепса1939ИжораФинацаестонског језикаЛетонијиКурландији1544Ивангородањемачки1850руски језикруски језикЕстонацаПејпусГатчине47. вијек1069Вишеслава Полоцког11361478руски језикШвеђана12401248тевтонских витезова1241124212691270ИжориРусиОрешек132314441447ханзеатскаВелика московска кнежевинаЛугеВолховЛадога1488134816. вијека15341548Столбовог мировног споразума1617лутеранизамВеликог сјеверног рата17031721Санкт Петербурга19. вијекаРуска православна цркваколхозамаДругог свјетског ратаЊемциШведскуЕстонијуСтаљиновеМоскву1956лепињеРусијиЕстонијиФинској19. вијека20012006Нарве178318561948196819801990Талину










(function()var node=document.getElementById("mw-dismissablenotice-anonplace");if(node)node.outerHTML="u003Cdiv class="mw-dismissable-notice"u003Eu003Cdiv class="mw-dismissable-notice-close"u003E[u003Ca tabindex="0" role="button"u003Eодбациu003C/au003E]u003C/divu003Eu003Cdiv class="mw-dismissable-notice-body"u003Eu003Cdiv id="localNotice" lang="sr" dir="ltr"u003Eu003Cdiv class="noticebanner"u003Eu003Cdiv class="plainlinks" style="background-image: -moz-linear-gradient(top, #FBEBEA, #FBEBEA, #FBEBEA); background-image: -o-linear-gradient(top, #FBEBEA, #FBEBEA, #FBEBEA); background-image: -webkit-linear-gradient(top, #FBEBEA, #FBEBEA, #FBEBEA); background-image: linear-gradient(to bottom, #FBEBEA, #FBEBEA, #FBEBEA);; -moz-border-radius: 10px; -webkit-border-radius: 5px; border-radius:5px; margin-top:10px; position:relative; border-style:solid; border-width:1px; color:#aaa; font-family: u0026#39;Helveticau0026#39;, u0026#39;Arialu0026#39;, sans-serif; line-height: 18px; background-color:; box-shadow: 0 1px 1px rgba( 0, 0, 0, 0.15 ); overflow:hidden;"u003Eu003Cdiv style="display:block; top:4px; width:100%; text-align:center;;"u003Eu003Cdiv style="font-weight:bold; color:#000085; font-size:25px; line-height:25px"u003Eu003Cdiv style="padding-left:50px;"u003Eu003C/divu003Eu003C/divu003Eu003Cdiv style="margin-top: 2px; font-weight:normal; color:#444; font-size:1.15em; line-height:1.5;"u003Eu003Cdiv style="padding-left:8px; padding-right:8px;"u003EУчествујте у u003Cbu003Eu003Ca href="https://commons.wikimedia.org/wiki/Commons:Trace_of_Soul_2019" class="extiw" title="commons:Commons:Trace of Soul 2019"u003Eфото-такмичењу „Трагом душе”u003C/au003Eu003C/bu003E од 1. августа до 30. септембра.u003C/divu003Eu003C/divu003Eu003C/divu003Eu003C/divu003Eu003C/divu003Enu003Cdiv class="noticebanner"u003Eu003Cdiv class="plainlinks" style="background-image: -moz-linear-gradient(top, #FBEBEA, #FBEBEA, #FBEBEA); background-image: -o-linear-gradient(top, #FBEBEA, #FBEBEA, #FBEBEA); background-image: -webkit-linear-gradient(top, #FBEBEA, #FBEBEA, #FBEBEA); background-image: linear-gradient(to bottom, #FBEBEA, #FBEBEA, #FBEBEA);; -moz-border-radius: 10px; -webkit-border-radius: 5px; border-radius:5px; margin-top:10px; position:relative; border-style:solid; border-width:1px; color:#aaa; font-family: u0026#39;Helveticau0026#39;, u0026#39;Arialu0026#39;, sans-serif; line-height: 18px; background-color:; box-shadow: 0 1px 1px rgba( 0, 0, 0, 0.15 ); overflow:hidden;"u003Eu003Cdiv style="display:block; top:4px; width:100%; text-align:center;;"u003Eu003Cdiv style="font-weight:bold; color:#000085; font-size:25px; line-height:25px"u003Eu003Cdiv style="padding-left:50px;"u003Eu003C/divu003Eu003C/divu003Eu003Cdiv style="margin-top: 2px; font-weight:normal; color:#444; font-size:1.15em; line-height:1.5;"u003Eu003Cdiv style="padding-left:8px; padding-right:8px;"u003EУчествујте у u003Cbu003Eu003Ca href="/wiki/%D0%92%D0%B8%D0%BA%D0%B8%D0%BF%D0%B5%D0%B4%D0%B8%D1%98%D0%B0:%D0%A2%D0%B0%D0%BA%D0%BC%D0%B8%D1%87%D0%B5%D1%9A%D0%B5_%D1%83_%D0%BF%D0%B8%D1%81%D0%B0%D1%9A%D1%83_%D1%87%D0%BB%D0%B0%D0%BD%D0%B0%D0%BA%D0%B0/%D0%93%D0%BB%D1%83%D0%BC%D0%B0" title="Википедија:Такмичење у писању чланака/Глума"u003Eтакмичењу у писању чланака на тему глумеu003C/au003Eu003C/bu003E од 2. септембра до 2. октобра.u003C/divu003Eu003C/divu003Eu003C/divu003Eu003C/divu003Eu003C/divu003Enu003Cdiv class="noticebanner"u003Eu003Cdiv class="plainlinks" style="background-image: -moz-linear-gradient(top, #d5fdf4, #d5fdf4, #d5fdf4); background-image: -o-linear-gradient(top, #d5fdf4, #d5fdf4, #d5fdf4); background-image: -webkit-linear-gradient(top, #d5fdf4, #d5fdf4, #d5fdf4); background-image: linear-gradient(to bottom, #d5fdf4, #d5fdf4, #d5fdf4);; -moz-border-radius: 10px; -webkit-border-radius: 5px; border-radius:5px; margin-top:10px; position:relative; border-style:solid; border-width:1px; color:#aaa; font-family: u0026#39;Helveticau0026#39;, u0026#39;Arialu0026#39;, sans-serif; line-height: 18px; background-color:; box-shadow: 0 1px 1px rgba( 0, 0, 0, 0.15 ); overflow:hidden;"u003Eu003Cdiv style="display:block; top:4px; width:100%; text-align:center;;"u003Eu003Cdiv style="font-weight:bold; color:#000085; font-size:25px; line-height:25px"u003Eu003Cdiv style="padding-left:50px;"u003Eu003C/divu003Eu003C/divu003Eu003Cdiv style="margin-top: 2px; font-weight:normal; color:#444; font-size:1.15em; line-height:1.5;"u003Eu003Cdiv style="padding-left:8px; padding-right:8px;"u003EУчествујте у u003Cbu003Eu003Ca href="/wiki/%D0%92%D0%B8%D0%BA%D0%B8%D0%BF%D0%B5%D0%B4%D0%B8%D1%98%D0%B0:%D0%90%D0%BA%D1%86%D0%B8%D1%98%D0%B0_%D1%87%D0%B8%D1%88%D1%9B%D0%B5%D1%9A%D0%B0_%D1%87%D0%BB%D0%B0%D0%BD%D0%B0%D0%BA%D0%B0" title="Википедија:Акција чишћења чланака"u003EАкцији чишћења чланакаu003C/au003Eu003C/bu003E од 24. септембра до 7. октобра.u003C/divu003Eu003C/divu003Eu003C/divu003Eu003C/divu003Eu003C/divu003Eu003C/divu003Eu003C/divu003Eu003C/divu003E";());




Воти




Из Википедије, слободне енциклопедије






Иди на навигацију
Иди на претрагу







Воти

Votic Flag.svg
Застава Вота

Региони са значајном популацијом
 Русија (Санкт Петербург)64 (2010)
 Естонија4 (2011)
Језици

вотски, руски, ингријски
Религија
православље
Сродне етничке групе
остали угро-фински народи

Воти (рус. Водь, енгл. Vots) или Вод су најмалобројнији угрофински народ који је насељен у свега неколико села у округу Кингисеп Лењинградске области, у близини града Санкт Петербурга.




Садржај





  • 1 Име


  • 2 Станиште


  • 3 Становништво и антропологија


  • 4 Језик


  • 5 Историја

    • 5.1 Совјетски режим



  • 6 Култура


  • 7 Писмо


  • 8 Истраживања


  • 9 Види још


  • 10 Референце


  • 11 Литература




Име


У писаним изворима, Воти су први пут поменути у 11. вијеку у налогу тадашењег кнеза Јарослава Мудрог (978—1054), у вези са путевима и мостовима, у том спису се могу наћи имена као што су „Водь” и Вочка област, које се односе на сјевероисточне Воте и њихово станиште. Јужна и сјеверозападна племена Вота, као и сви балтички-фински народи раније, називани су од стране Руса као Чуди. У средњем вијеку у Старој Ливонији, цијели сјеверозападни дио Новгородске кнежевине назван је Ватланд, а сви повезани народи били су звани Воти. Име Ватланд - Ватландија се ширило на запад преко Старе Ливоније. Пагански израз Ватландија се појавио у римокатоличким списима 12. и 13. вијека. Такође их је Папа Александар III спомињао у папској були епископу Упсале (од 1181. до 1195. године). Такође их спомиње папа Гргур IX надбискупу Упсале и епископу Линћепинга (1230. године). Појава Вота у писаним записима директно је повезана са интересима страних сила у земљама Вота.[1]



Станиште




Мапа вотских и суседних ингријско-финских и ижорских села 1848. - 2007.


Древна Ватландија је углавном заузимала простор западног и сјеверног дијела Ингерманланда. Око 1200. године Воти су насељавали простор од реке Нарве на западу до реке Ингер, како је још називају Ижора, на истоку, а од Финског залива на сјеверу до садашњег града Гдов на југу. Године 1848, забиљежено је 37 вотичких села, док је 1942. године тај број смањен на 23. Тренутно Воти и даље живе у пет села у округу Кингисеп области Санкт Петербург: Кукуси (Куровице), Рајо (Межнаки), Јогопера (Кракоље), Ливчула (Пески) и Лужице. Последње четири чине групу васиполских села. Неки Воти живе у селима из којих потичу само преко љета, а зиме проводе у градовима (Кингисеп, Санкт Петербург, Нарва).[1]



Становништво и антропологија


Брзо и неповратно смањење Вота може се пратити од средине 19. вијека од када су доступни први подаци о њима. Воти никада нису били бројан народ, али су преживјели ратове, глад и поморе, као и бројне асимилације (естонизација, али у много већој мери русуфикација). Изгледа да је главна прекретница била средина 19. вијека. Занимљива је чињеница да се број Карела, Ижора и Вепса знатно повећао, док се број Вота у истој мјери смањивао. Од 1939. године Воти нису забиљежени у пописима, а сви подаци о њима су добијени од појединих научника и истраживача.


Антрополошки гледано Воти припадају источно-балтичкој раси. Имају равну косу и плаве очи. У изгледу се не разликују од Ижора или Финаца. По својој искрености и живахнијем говору, више потсећају на Естонце.


Демографија:[1]


















Година
Број становништва

1848.
5 148 (П. вон Коепен)

1917.
1 000

1926.
705

1942.
400 (П. Аристе)

1959.
50 (П. Аристе)

1982.
66 (Х. Хеинсо, Ј. Викберг)

1989.
62 (Х. Хеинсо)


Језик


Вотски језик припада јужној групи балтичко-финских језика и најближи је сродник естонског језика. Постоје 4 дијалекта вотског језика западни, источни (главни дијалекти), кукуски и кревински дијалекат. Западни дијалект се говори и у селима Вајпола, Кукуски дијалект у селу Кукуси. Кревински дијалекат, енклава вотског у Летонији, већ је изумро у Курландији до средине 19. вијека. Последњи говорник источног дијалекта умро је 1960-их.


Језички контакти са неколико суседних народа вероватно су били фактори стабилизације који су помогли да вотски језик преживи. Потпадање под руску власт могло је значити потпуну двојезичност и, дакле, потпуну асимилацију, међутим, вотско-руска двојезичност никада није била универзална, у противном Воти не би били у стању да издрже до данашњег дана. Постоји, на пример, запис из 1544. године, да су Руси са подручја Ивангорода говорили њемачки боље од руског и да су заправо то били руски Воти. Према Д. Цветкову, 1850. године око 50% Вота је говорило руски језик, а црквено-словенски језик (тј. Божанска служба) могло је разумјети само око 10%. Може се закључити да је вишејезичност, умјесто двојезичности која је карактеристична код већине мањих народа, била карактеристика Вота као народа. Не постоји непремостива баријера која спречава разумевање између сродних језика (Вота, Ижора, Финаца, Естонаца). Поред тога, разумјели су и руски језик.[1]



Историја


Воти су најстарији народ у Ингерманланду као што је поменуто у књижевним записима. Појавиле су се током првог миленијума од северних Естонаца који су остали на источној страни ријеке Нарве и језера Пејпус (Пеипси). Одржавали су своје контакте са источном и сјевероисточном Естонијом, што потврђују дијалекти Кодавере и Луганусе-Јохви. Компаративно мала Вотичка племена никада нису формирала ни интегралну нацију нити засебну управну јединицу. Њихова земља се налазила у близини главних комерцијалних рута од истока до запада. Најранији археолошки налази потичу са Ижорске висоравни, између Кингисепа и Гатчине (4. и 7. вијек).


У другој половини првог миленијума, источно-словенска племена су стигла до земље Вота. Од 1069. године постоје информације о покушају да се ослободе плаћања пореза, када су заједно са војском Вишеслава Полоцког покушали да освоје Новгород. Поражени су. Касније, пошто је владавина Новгородске феудалне републике проширена (1136.-.1478.), њихова зависност се повећала. Упркос чињеници да је на почетку језик којим се говорило на Новгородском већу био „чудски”, војна и политичка надмоћност су све више и више пропагирали руски језик. Године 1149, Воти су учествовали у војном походу из Новогрода против Хама у Финској. Вероватно су учествовали у другим војним походима из Новогора, као што су борбе против Швеђана 1240. и 1248. године, а против тевтонских витезова 1241., 1242. и 1269. године. Од 1270. године, Воти и Ижори су се појавили у евиденцијама о саставу Новгородске снаге.


Дуго времена су Руси били у оружаном сукобу са Шведском. Мир је дошао тек споразумом у граду Орешек 1323. године који је дефинисао домене обје земаље. Године 1240, Њемци су основали тврђаву Каприо (Копорие) и водили неколико војних похода између 1444. и 1447. године. Они нису успели да стекну снажно упориште. Они који су највише патили у тој борби је било локално становништво. Када је Новгород заузео Каприо, Воте и Чуде (сјеверозападне Воте) су објесили због сарадње са Њемцима.


Изгледа да је улога Вота у кнежевини Новгорода била значајна. Постојала је и улица у граду која је добила назив по Чудима и вотски пут који је водио ка сјеверу. Град је био подељен на пет „крајева”, а један од њих би се, изгледа, могао налазио на вотском путу до земље Вота. У Новгороду је постојала ханзеатска трговачка испостава, одржавани су живи трговачки односи са источним, као и западним трговцима. Убрзо је почело и ширење руског језика.


Године 1478, Велика московска кнежевина је уништила Новгород. Освојено кнежевство је подјељено на пет делова, од којих је сјеверни дио назван Вотска петина. Њена граница се налазила на западу дуж ријеке Луге до обала Нарве, а на истоку дуж ријеке Волхов до језера Ладога.


Године 1484, и 1488. велики број Вота је депортован у централну Русију, а руски колонисти су насељени на испражњене просторе. Истовремено, велика пажња је посвећена пропагирању православне вјере, јер је пружала чврсту подршку властима, као и читавом процесу русификације. За Воте, утицај Новгорода је, поред пореза и обавеза као вазала, значио и прихватање грчко-православне религије. За мисионарски рад православне цркве, црква и манастир Јама (Јамбург) основани су 1348. године. Међутим, све до 16. вијека (1534. и 1548. године) надбискупи Новгорода, Макарије и Теодосије, жалили су се да су Воти пагани. Велика московска кнежевина је схватила хришћанизацију (тј. Обезбеђивање земље) врло озбиљно. Иља Монах и каснији мисионар Никифор су напорно радили (масовна крштења, уништавајући светиње и жртвенике пагана), како би Воти били добри хришћани. У то вријеме, етничка имена Вота су престала да се употребљавају. Руска хришћанска имена, дата су им од стране православне цркве и то у прилагођеном облику. Према условима Столбовог мировног споразума из 1617. године, Ингерманланд је постао територија државе Шведске. Швеђани су такође покушали да користе религију, пропагирајући лутеранизам, да учврсте власт на добијеним територијијама. Међутим, део Вота је побјегао преко границе на руску страну. Слободна подручја била су попуњена сељацима доведеним из југоисточне Финске. Остала је разлика у религији - Ингријци су протестанти, док су Воти и Ижори остали православни.


Као резултат Великог сјеверног рата, Ингерманланд је поново постао дио Русије (де факто - 1703. године, де јуре - 1721. године). Осим штете и патње које је проузроковао рат, довео је до догађаја знатно већег значаја, а то је било оснивање града Санкт Петербурга, средином Балтичко-финског подручја.


До средине 19. вијека ситуација се развила тако да Воти у то доба полако почињу да преферирају руске пјесме и стил одјеће. Слобода кретања промовисала је ширење руског језика током школовања и културног живота (нарочито у вези са Санкт Петербургом), повећала значење руског језика. Најбитнији фактор у овом процесу била је Руска православна црква која је, упркос различитим националностима, ујединила људе једне цркве и утицала на начин живота и обичаје. Језик је остао једина разлика између два народа, док га Воти нису превазишли. Двадесетих година прошлог вијека већ је било тешко препознати Вота од Руса.[1]



Совјетски режим


Совјетски режим је промјенио цијели живот Вота. Најдјелотворнији фармери су депортовани и били су приморани да присиљавају друге да се одрекну своје имовине и придруже колхозама. Физичко насиље је комбиновано са социјалном неправдом (урбани радници и градови уживали су привилегије), као и вјерским и националистичким прогоном. Домаће рукотворине биле су такође забрањене. За сузбијање различитих облика протеста, многи су означени као такозвани „непријатељи народа”. На пример, један Вот би могао бити депортован из своје домовине због тога што се не региструје као Рус.


Током Другог свјетског рата Ингерманланд је био главна ратна зона. Када су се Њемци повукли, неки балтичко-фински народи одведени су у Финску као избјеглице. Тако је било са већином Вота. Након прекида ватре са Финском, Русија је поднијела захтјев за повратак тих људи. Совјетски комесари су их привукли причом о својој родној земљи и гробовима предака, а онда су им пријетили да ће их вратити силом. Неки од Вота су успјели побјећи у Шведску, неки у Естонију, они који су се вратили били су расељени широм Совјетског Савеза.


Након Стаљинове смрти, бројне молбе су послате у Москву, а као резултат тога, од 1956. године, бројним Вотима је дозвољен повратак својим кућама. Међутим, њихове куће су већ биле насељене другим људима. Већина Руса који сада живе у старим вотским селима чак ни не зна ко су Воти или гдје су живили.[1]



Култура


Воти су од давнина били фармери и сточари. Занати су били суштински део вотског живота. Свако село имало је ковача и чустера, дрвена пловила прављена су у Валковици, земљано посуђе у Мати. Пуно је писано о вотичком раду са дрветом, транспортним радовима, изради брезовог катрана, и сличним предметима. Такође су могли и да се кроз Вотичка села примјете и кожњачи, кројачи, столари.[1]


Од читаве вотске културе најбоље се очувала национална кухиња. Главна јела Вота су били ражани хлеб са квасцем, каше (јечмена и ражана), репа и овсени или јечмени гриз од пропрженог зрна. О празнику су се пекле јечмене лепиње које служе као мезе уз домаће пиво. Рибу су спремали на жарачу.


Посебан карактеристика овог народа је и њихова народна ношња која има јарке боје. Воти данас носе националну ношњу само за празнике у Русији, Естонији и Финској. Раније је то било њихово свакодневно одело. Девојке су носиле сарафане од белог ланеног платна, без рукава, преко којих су облачиле кратки женски капут. Све то је украшавала капица и неколико појасева. Удате жене су носиле капу од беле тканине и плаве сарафане. Мушки костими су крајем 19. вијека престали да се разликују од обичног свакодневног одјела. Задржала се само капа са црвеним врхом. Такође, у школи сусједног вотског села Кракоље дјеца пјевају народне пјесме, играју и уче стару традицију у ансамблу „Линут” као покушај очувања традиције и језика Вота. Поред тога постоји и музеј (кућа) у коме су били изложени традиционални предмети као што су: национални вез са вотском симболиком, рецепти за пите, лутке и ретке фотографије, које је прикупила и изложила у својој кући једна од припадница овог малобројног народа. Експонате су јој доносили овдашњи житељи из својих породичних архива. Музеј је два пута горио у пожару – 2001. и 2006. године.[2]


Једна од карактеристика овог народа је прављење лутака. Све лутке амајлије су без лица и не служе за игру. Како вјерују, оне чувају човјека. Оне се праве од исте тканине као одјећа. По њивом вјеровању такве лутке се не смију вријеђати, као и то да лутка све осјећа и да су у њој сила природе и њиховог народа.[2]



Писмо


Воти никада нису имали писани језик, нити школовање или своју литературу. Током тридесетих година, Воти су били једина мањина у сјеверозападној Русији за коју није створен писани језик.



Истраживања


Постоји богат и разноврстан материјал о етнологији и фолклору Вота. Вотички фолклор открио је за академију министар из Нарве, О. Л. Трефурт, 1783. године. Први писани одломци објављени су у компаративном речнику П. С. Паласа под називом „Linguarum totius orbis vocabularia comparativa” (1787—1789. године). Вотичку граматику су написали А. Алквист („Wotisk Grammatik”, 1856. године) и П. Аристе („Vadja keele grammatika”, 1948. године и „A Grammar of the Votic Language”, 1968. године). Колекције текстова Вота објавили су Л. Кетунен и Л. Пости, Ј. Магисте, О. А. Мустонен, Е. Адлер и посебно П. Аристе. Ријечи кукусијског дијалекта коју су написали Л. Пости и С. Сухонен објављен је 1980. године, а 1990. године у Талину је објављен први академски рјечник вотског. Најцјеловитија збирка Вотског језика и фолклора је у рукопису које је прикупио П. Аристе (5.269 страна).[1]



Види још


  • Вотски језик

  • Угро-фински народи

  • Угро-фински језици


Референце




  1. 1,01,11,21,31,41,51,61,7 „The Vots”. eki.ee. Приступљено 6. 9. 2017. 


  2. 2,02,1 „Воти – аутохтони народ који нестаје”. Russia Beyond. Приступљено 6. 9. 2017. 




Литература









Преузето из „https://sr.wikipedia.org/w/index.php?title=Воти&oldid=21856421”













Мени за навигацију



























(RLQ=window.RLQ||[]).push(function()mw.config.set("wgPageParseReport":"limitreport":"cputime":"0.464","walltime":"0.595","ppvisitednodes":"value":1428,"limit":1000000,"ppgeneratednodes":"value":0,"limit":1500000,"postexpandincludesize":"value":62822,"limit":2097152,"templateargumentsize":"value":2098,"limit":2097152,"expansiondepth":"value":14,"limit":40,"expensivefunctioncount":"value":0,"limit":500,"unstrip-depth":"value":0,"limit":20,"unstrip-size":"value":3358,"limit":5000000,"entityaccesscount":"value":1,"limit":400,"timingprofile":["100.00% 487.024 1 -total"," 33.34% 162.374 1 Шаблон:Јез-рус"," 31.36% 152.743 2 Шаблон:Lang"," 18.34% 89.342 1 Шаблон:Reflist"," 18.10% 88.132 1 Шаблон:Инфокутија_етничка_група"," 16.84% 81.996 1 Шаблон:Инфокутија"," 15.65% 76.235 1 Шаблон:Commonscat"," 14.15% 68.909 2 Шаблон:Cite_web"," 6.60% 32.165 1 Шаблон:Етничке_групе_Русије"," 6.48% 31.547 2 Шаблон:Navbox"],"scribunto":"limitreport-timeusage":"value":"0.215","limit":"10.000","limitreport-memusage":"value":11553322,"limit":52428800,"cachereport":"origin":"mw1306","timestamp":"20190914182734","ttl":2592000,"transientcontent":false););"@context":"https://schema.org","@type":"Article","name":"u0412u043eu0442u0438","url":"https://sr.wikipedia.org/wiki/%D0%92%D0%BE%D1%82%D0%B8","sameAs":"http://www.wikidata.org/entity/Q836660","mainEntity":"http://www.wikidata.org/entity/Q836660","author":"@type":"Organization","name":"u0421u0430u0440u0430u0434u043du0438u0446u0438 u043fu0440u043eu0458u0435u043au0430u0442u0430 u0412u0438u043au0438u043cu0435u0434u0438u0458u0435","publisher":"@type":"Organization","name":"Wikimedia Foundation, Inc.","logo":"@type":"ImageObject","url":"https://www.wikimedia.org/static/images/wmf-hor-googpub.png","datePublished":"2017-09-06T01:18:14Z","dateModified":"2019-05-05T04:42:29Z","image":"https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/d1/Votic_Flag.svg"(RLQ=window.RLQ||[]).push(function()mw.config.set("wgBackendResponseTime":161,"wgHostname":"mw1275"););

Popular posts from this blog

19. јануар Садржај Догађаји Рођења Смрти Празници и дани сећања Види још Референце Мени за навигацијуу

Israel Cuprins Etimologie | Istorie | Geografie | Politică | Demografie | Educație | Economie | Cultură | Note explicative | Note bibliografice | Bibliografie | Legături externe | Meniu de navigaresite web oficialfacebooktweeterGoogle+Instagramcanal YouTubeInstagramtextmodificaremodificarewww.technion.ac.ilnew.huji.ac.ilwww.weizmann.ac.ilwww1.biu.ac.ilenglish.tau.ac.ilwww.haifa.ac.ilin.bgu.ac.ilwww.openu.ac.ilwww.ariel.ac.ilCIA FactbookHarta Israelului"Negotiating Jerusalem," Palestine–Israel JournalThe Schizoid Nature of Modern Hebrew: A Slavic Language in Search of a Semitic Past„Arabic in Israel: an official language and a cultural bridge”„Latest Population Statistics for Israel”„Israel Population”„Tables”„Report for Selected Countries and Subjects”Human Development Report 2016: Human Development for Everyone„Distribution of family income - Gini index”The World FactbookJerusalem Law„Israel”„Israel”„Zionist Leaders: David Ben-Gurion 1886–1973”„The status of Jerusalem”„Analysis: Kadima's big plans”„Israel's Hard-Learned Lessons”„The Legacy of Undefined Borders, Tel Aviv Notes No. 40, 5 iunie 2002”„Israel Journal: A Land Without Borders”„Population”„Israel closes decade with population of 7.5 million”Time Series-DataBank„Selected Statistics on Jerusalem Day 2007 (Hebrew)”Golan belongs to Syria, Druze protestGlobal Survey 2006: Middle East Progress Amid Global Gains in FreedomWHO: Life expectancy in Israel among highest in the worldInternational Monetary Fund, World Economic Outlook Database, April 2011: Nominal GDP list of countries. Data for the year 2010.„Israel's accession to the OECD”Popular Opinion„On the Move”Hosea 12:5„Walking the Bible Timeline”„Palestine: History”„Return to Zion”An invention called 'the Jewish people' – Haaretz – Israel NewsoriginalJewish and Non-Jewish Population of Palestine-Israel (1517–2004)ImmigrationJewishvirtuallibrary.orgChapter One: The Heralders of Zionism„The birth of modern Israel: A scrap of paper that changed history”„League of Nations: The Mandate for Palestine, 24 iulie 1922”The Population of Palestine Prior to 1948originalBackground Paper No. 47 (ST/DPI/SER.A/47)History: Foreign DominationTwo Hundred and Seventh Plenary Meeting„Israel (Labor Zionism)”Population, by Religion and Population GroupThe Suez CrisisAdolf EichmannJustice Ministry Reply to Amnesty International Report„The Interregnum”Israel Ministry of Foreign Affairs – The Palestinian National Covenant- July 1968Research on terrorism: trends, achievements & failuresThe Routledge Atlas of the Arab–Israeli conflict: The Complete History of the Struggle and the Efforts to Resolve It"George Habash, Palestinian Terrorism Tactician, Dies at 82."„1973: Arab states attack Israeli forces”Agranat Commission„Has Israel Annexed East Jerusalem?”original„After 4 Years, Intifada Still Smolders”From the End of the Cold War to 2001originalThe Oslo Accords, 1993Israel-PLO Recognition – Exchange of Letters between PM Rabin and Chairman Arafat – Sept 9- 1993Foundation for Middle East PeaceSources of Population Growth: Total Israeli Population and Settler Population, 1991–2003original„Israel marks Rabin assassination”The Wye River Memorandumoriginal„West Bank barrier route disputed, Israeli missile kills 2”"Permanent Ceasefire to Be Based on Creation Of Buffer Zone Free of Armed Personnel Other than UN, Lebanese Forces"„Hezbollah kills 8 soldiers, kidnaps two in offensive on northern border”„Olmert confirms peace talks with Syria”„Battleground Gaza: Israeli ground forces invade the strip”„IDF begins Gaza troop withdrawal, hours after ending 3-week offensive”„THE LAND: Geography and Climate”„Area of districts, sub-districts, natural regions and lakes”„Israel - Geography”„Makhteshim Country”Israel and the Palestinian Territories„Makhtesh Ramon”„The Living Dead Sea”„Temperatures reach record high in Pakistan”„Climate Extremes In Israel”Israel in figures„Deuteronom”„JNF: 240 million trees planted since 1901”„Vegetation of Israel and Neighboring Countries”Environmental Law in Israel„Executive branch”„Israel's election process explained”„The Electoral System in Israel”„Constitution for Israel”„All 120 incoming Knesset members”„Statul ISRAEL”„The Judiciary: The Court System”„Israel's high court unique in region”„Israel and the International Criminal Court: A Legal Battlefield”„Localities and population, by population group, district, sub-district and natural region”„Israel: Districts, Major Cities, Urban Localities & Metropolitan Areas”„Israel-Egypt Relations: Background & Overview of Peace Treaty”„Solana to Haaretz: New Rules of War Needed for Age of Terror”„Israel's Announcement Regarding Settlements”„United Nations Security Council Resolution 497”„Security Council resolution 478 (1980) on the status of Jerusalem”„Arabs will ask U.N. to seek razing of Israeli wall”„Olmert: Willing to trade land for peace”„Mapping Peace between Syria and Israel”„Egypt: Israel must accept the land-for-peace formula”„Israel: Age structure from 2005 to 2015”„Global, regional, and national disability-adjusted life years (DALYs) for 306 diseases and injuries and healthy life expectancy (HALE) for 188 countries, 1990–2013: quantifying the epidemiological transition”10.1016/S0140-6736(15)61340-X„World Health Statistics 2014”„Life expectancy for Israeli men world's 4th highest”„Family Structure and Well-Being Across Israel's Diverse Population”„Fertility among Jewish and Muslim Women in Israel, by Level of Religiosity, 1979-2009”„Israel leaders in birth rate, but poverty major challenge”„Ethnic Groups”„Israel's population: Over 8.5 million”„Israel - Ethnic groups”„Jews, by country of origin and age”„Minority Communities in Israel: Background & Overview”„Israel”„Language in Israel”„Selected Data from the 2011 Social Survey on Mastery of the Hebrew Language and Usage of Languages”„Religions”„5 facts about Israeli Druze, a unique religious and ethnic group”„Israël”Israel Country Study Guide„Haredi city in Negev – blessing or curse?”„New town Harish harbors hopes of being more than another Pleasantville”„List of localities, in alphabetical order”„Muncitorii români, doriți în Israel”„Prietenia româno-israeliană la nevoie se cunoaște”„The Higher Education System in Israel”„Middle East”„Academic Ranking of World Universities 2016”„Israel”„Israel”„Jewish Nobel Prize Winners”„All Nobel Prizes in Literature”„All Nobel Peace Prizes”„All Prizes in Economic Sciences”„All Nobel Prizes in Chemistry”„List of Fields Medallists”„Sakharov Prize”„Țara care și-a sfidat "destinul" și se bate umăr la umăr cu Silicon Valley”„Apple's R&D center in Israel grew to about 800 employees”„Tim Cook: Apple's Herzliya R&D center second-largest in world”„Lecții de economie de la Israel”„Land use”Israel Investment and Business GuideA Country Study: IsraelCentral Bureau of StatisticsFlorin Diaconu, „Kadima: Flexibilitate și pragmatism, dar nici un compromis în chestiuni vitale", în Revista Institutului Diplomatic Român, anul I, numărul I, semestrul I, 2006, pp. 71-72Florin Diaconu, „Likud: Dreapta israeliană constant opusă retrocedării teritoriilor cureite prin luptă în 1967", în Revista Institutului Diplomatic Român, anul I, numărul I, semestrul I, 2006, pp. 73-74MassadaIsraelul a crescut in 50 de ani cât alte state intr-un mileniuIsrael Government PortalIsraelIsraelIsraelmmmmmXX451232cb118646298(data)4027808-634110000 0004 0372 0767n7900328503691455-bb46-37e3-91d2-cb064a35ffcc1003570400564274ge1294033523775214929302638955X146498911146498911

Кастелфранко ди Сопра Становништво Референце Спољашње везе Мени за навигацију43°37′18″ СГШ; 11°33′32″ ИГД / 43.62156° СГШ; 11.55885° ИГД / 43.62156; 11.5588543°37′18″ СГШ; 11°33′32″ ИГД / 43.62156° СГШ; 11.55885° ИГД / 43.62156; 11.558853179688„The GeoNames geographical database”„Istituto Nazionale di Statistica”проширитиууWorldCat156923403n850174324558639-1cb14643287r(подаци)